Kazalo vsebine
Kaj je sistem HACCP?
Sistem HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Point) je namenjen prepoznavanju in preprečevanju nevarnosti navzkrižne kontaminacije predvsem v živilsko predelovalni industriji.
Sistem, ki ga je prvotno razvila NASA (Severnoameriška vesoljska akademija) za zagotavljanje varne hrane in zdravja svojih astronavtov v vesolju, je zdaj najbolj splošno priznan in sprejet sistem za varno upravljanje s hrano.
Čiščenje po HACCP
Ključni del sistema HACCP je tudi čiščenje. Čeprav je bil sistem prvotno uporabljen v prehrambni industriji, se določen del, predvsem barvno kodiranje in plan čiščenja, danes uporablja tudi v ostalih sektorjih za preprečevanje navzkrižne kontaminacije pri čiščenju različnih površin.
Kako upoštevamo HACCP že pri zasnovi objekta?
Za učinkovito in enostavno čiščenje v prihodnosti moramo sistem HACCP upoštevati pri zasnovi objekta. Na primer, sanitarni prostori morajo biti opremljeni s keramičnimi ploščicami ali drugimi neprozornimi materiali, ki omogočajo mokro čiščenje in dezinfekcijo površin. V straniščih mora biti nameščena sedežna školjka z vodnim splakovanjem in toaletnim papirjem. Stranišča morajo imeti tudi predprostor z vsaj enim umivalnikom, tekočim milom za roke ter papirnatimi brisačami ali sušilcem rok. O zasnovi sanitarij smo že pisali v članku Kako pravilno urediti sanitarije?

Izbira sanitarne opreme
Po zasnovi objekta je potreben tudi razmislek o sanitarni opremi – bolj natančno o milnikih in penilnikih, podajalnikih brisač in toaletnega papirja, podajalnikih higienskih vrečk itd. V naši ponudbi najdete širok spekter podajalnikov različnih materialov, barv in namenov. Če postanete naš B2B partner, jih lahko prejmete za uporabo tudi brezplačno!

Plan čiščenja
Pri vzpostavljanju čiščenja v skladu s standardi HACCP je plan čiščenja bistvena komponenta. Plan čiščenja odraža, kako upravljate čiščenje v vašem podjetju ali ustanovi. V njem ločimo čistilni medij glede na dejavnike tveganja. Tako barvno ločimo čistila in pripomočke glede na stopnjo tveganje – npr. za čiščenje najbolj tveganih površin v sanitarijah (WC školjka, pisoar) se uporabljajo čistila in pripomočki rdeče barve; rumena barva se uporablja za čiščenje umivalnikov, kljuk itd.
Čeprav ni izrecno določeno, katera barva je primerna za posamezno nalogo, je pogosta praksa naslednja:
- Rdeča: uporablja se v prostorih z visokim tveganjem navzkrižne kontaminacije in širjenja okužb – običajno so to prostori sanitarij vključno s talnimi površinami sanitarij, pisoarji in WC školjkami.
- Rumena: uporablja se za čiščenje površin in prostorov s srednjim tveganjem, vključno z določenimi površinami sanitarij, kot je umivalnik.
- Zelena: uporablja se v prostorih in na površinah, namenjenih pripravi hrane.
- Modra: uporablja se na običajnih površinah in prostorih z nizko tveganostjo, kot so npr. steklene površine, ogledala.
Barvno kodiranje je še posebej pomembno v prehrambnem sektorju in zdravstvu, kjer je visoko tveganje navzkrižne kontaminacije. Več o barvnem kodiranju najdete v članku Veste čemu služi barvna lestvica?
Da bi se izognili navzkrižni kontaminaciji mora plan čiščenja poleg konsenza o uporabi barvne lestvice vsebovati tudi:
- element oz. površino, ki se čisti,
- določitev barve,
- ustrezno čistilo,
- ustrezen pripomoček za čiščenje,
- ustrezno doziranje čistila,
- čas delovanja (pomembno za dezinfekcijo),
- pogostost čiščenja,
- ime čistilca in odgovorne osebe za kontrolo.
Za doseganje ustreznega standarda čistoče objekta je pomembno, da je plan čiščenja čimbolj natančen, specifičen in napisan tako, da ga zlahka razumejo vsi zaposleni. Če gre za bolj delikatno dejavnost oz. objekt, je potreben tudi evidenčni in kontrolni list čiščenja.
Pozor: Poleg plana čiščenja zakonsko potrebujete še varnostni list za vsa čistilna sredstva ter tehnični list (navodila za uporabo), ki vam ju mora priskrbeti dobavitelj.
Oprema čistilnega osebja
Plan čiščenja in z njim povezana čistilna sredstva in pripomočki se ne razlikujejo zgolj po površinah objektov temveč tudi glede na panogo. Na primer: po končanem čiščenju v zdravstvu in živilskopredelovalni industriji je potrebno površine tudi dezinficirati. medtem ko pri standardnem vsakodnevnem čiščenju poslovnih prostorov in sanitarij to pogosto ni potrebno.
Glede na personaliziran plan čiščenja se mora tako čistilnemu osebju zagotoviti ustrezna čistilna sredstva in pripomočke, s katerimi bo čiščenje opravljeno učinkovito in kakovostno. Pogosto je za to najbolj primeren nakup vozička za čiščenje, ki omogoča prevoz in hrambo vseh potrebščin za čiščenje – vedra različnih barv omogočajo pripravo čistilnih raztopni glede na površino; ožemalnik krp omogoča enostavne ožemanje; razne police, predalniki in omarice omogočajo shranjevanje sanitarnega potrošnega materiala (papirnate brisače, toaletni papir, tekoče milo itd.).
Ne pozabite na ustrezno izobraževanje zaposlenih o uporabi različnih barv čistil, opreme in pripomočkov, saj jih bodo le tako uporabljali pravilno in učinkovito.

Moderni pristopi
Za minimiziranje navzkrižne kontaminacije v panogah, kjer je to ključno – živilska panoga in zdravstvo, so se v zadnjih letih uveljavili različni sodobni pristopi, kot je sistem prednamakanja, kjer se večje število mop krp za čiščenje tal že predhodno namoči v čistilno raztopino ali dezinfekcijo ter se po brisanju določene kvadrature krpo preprosto zamenja z drugo (brez uporabe sistema veder in ožemalca). Nekateri proizvajalci, kot je TTS, so z inovacijami, kot je Pockety, šli še korak naprej: mop krpe je preprosto nanesti na nosilce krp in jih odstraniti brez kakršnegakoli stika s kontaminacijo. Kasneje se umazane krpe preprosto opere v pralnem stroju in pripravi na novo uporabo.
Povzetek
Čiščenje je pomemben vidik sistema HACCP, saj pomaga preprečevati širjenje nevarnosti navzkrižne kontaminacije. Tukaj je nekaj splošnih smernic za čiščenje po HACCP:
- Vzpostavite plan čiščenja: Določite, kako pogosto je treba očistiti opremo, pripomočke in površine na podlagi tveganja kontaminacije in verjetnosti kopičenja.
- Uporabljajte ustrezne metode: Različne površine in materiali zahtevajo različne metode čiščenja in čistilna sredstva. Na primer: površine, ki so v stiku z živili, je potrebno tudi dezinficirati, medtem ko je za druge površine pogosto dovolj zgolj čiščenje.
- Usposobite zaposlene o pravilnih postopkih čiščenja: Zagotovite usposabljanje za zaposlene o pravilnem čiščenju in razkuževanju opreme in površin.
- Vodite natančno evidenco čiščenja: vodite evidenco o tem, kdaj in kako so bili očiščeni pripomočki, oprema in površine, vključno z datumom, uro in informacijo o tem, kdo je čiščenje izvedel.
- Izvajajte redne preglede: preverite, ali čiščenje poteka pravilno, tako da izvajate redne preglede čistoče prostorov in površin.
- Uporabljajte ločeno čistilno opremo, pripomočke in čistila glede na stopnjo tveganja prenosa kontaminacije. Pomagajte si z uporabo barvne lestvice.
- Redno pregledujte in posodabljajte postopke čiščenja.
Postanite naš B2B partner!
Želite, da vam sestavimo plan čiščenja prilagojen za vaš objekt? Za naše B2B partnerje to naredimo brezplačno!